woensdag 1 februari 2012

Daddy's little princess

Mijn vader komt uit een groot gezin. En waarschijnlijk heeft hij daar de tic aan overgehouden om iedereen van een bijnaam te voorzien. Lang was ik het enige meisje in het gezin, dat ik dus Daddy's little princess werd genoemd is niet vreemd. Ik vraag me nu met terugwerkende kracht af of ik soms ook heel verwend was. Dat zou je met zo een bijnaam toch wel denken. Of ik het was of niet, tien jaar later kwam er onverwacht een klein meisje ons gezin in. Niets voor niets noemde mijn vader haar Sunshine. En dat is ze nog steeds.
Mijn broer werd Red genoemd, niet echt orgineel want hij had ook rood haar, maar het was toch weer wat orgineler dan het voorspelbare, rode. Mijn broertje noemde mijn vader altijd Rapperatser, hij noemde hem zo omdat hij zo snel was met alles. En in een stripverhaal van Oliver B. Bommel waren ook snelle mannetjes die Rapperatsers werden genoemd. Vandaar. Grappig, nu ik dit zo opschrijf, hoor ik pas eigenlijk voor het eerst het woord rappe in Rapperatser. Alsof ik nu pas begrijp waarom mijn vader die naam zo gekozen heeft. Mijn moeder had geen bijnaam. Wij hadden ook geen bijnaam voor haar. Ze was gewoon mama. Mijn vader kreeg met al die bijnamen toen hij wat ouder was zelf ook een bijnaam, Old Bold. Letterlijk vertaald: oude kale. En daar is niks van gelogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten