zondag 19 februari 2012

De eerste keer tv

Pas zag ik op de televisie een fragment van "Er was eens .... de ruimte". Een tekenfilmserie uit de jaren tachtig. Ik was meteen terug in de tijd. En moest denken aan "De strijd der planeten" een favoriete serie van mijn oudste broer. Hoewel ik me van de serie zelf weinig kan herinneren, weet ik nog wel dat mijn broer er een plaatjesalbum van had. En omdat hij de serie goed en spannend vond, vond ik dat waarschijnlijk ook.


Of dat mijn eerste televisieprogramma weet ik niet meer. Ik weet niet meer wat dat was. Als ik denk aan vroeger komt Ivanhoe bij me naar boven. En denk ik aan dat je naar de televisie moest lopen om deze op een andere zender te zetten. Maar mijn eerste televisieprogramma? Ik zou het niet weten.


Natuurlijk herinner ik me nog wel de woensdagmiddag. Dat was televisiemiddag. Alle series werden dan, zonder reclame, uitgezonden. Ik herinner me nog de moestuin. Dat deuntje heb ik nog steeds in mijn hoofd. Op youtube heb ik even terug gekeken. Het viel me toch wel erg tegen. Het was zo kneuterig. De poppenkraam vond ik toen ook erg leuk om te kijken. En de familie Knots. Natuurlijk keek ik ook naar de film van Ome Willem. Naar Beertje Colargol. En later naar de Troetelberen, de Freggles en de Snorkles.


Maar de tekenfilmserie die het meest indruk heeft gemaakt is toch Candy. Een serie over een blond meisje dat opgroeide in een tehuis. Later wordt ze door een niet al te aardige familie geadopteerd. En ze droomt van haar prins, een jongen haar eens getroost heeft. Deze serie duurde heel lang. En ik heb regelmatig snikkend achter de beeldbuis gezeten.


Een andere serie die ik geweldig vond was Q en Q. Mijn broertje en ik keken dat elke week. Maar één keer konden we het niet zien, ik weet niet meer waarom. Mijn oom en tante die een VHS-videorecorder hadden, hebben de serie toen voor ons opgenomen. Het was de eerste keer dat mijn broertje en ik iets zagen dat was opgenomen. En dat vonden we zo bijzonder. Dat we op een andere dag naar Q en Q konden kijken.

Vroeger keek ik ontzettend veel televisie. En nu eigenlijk nooit meer. Ik heb er de tijd, het geduld en de energie niet meer voor. Opnemen gaat tegenwoordig met een HD-recorder super makkelijk en dat doe ik ook regelmatig. Maar ik kijk het vervolgens nooit meer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten