woensdag 16 mei 2012

Trouw aan Trouw

Wanneer ik voor het eerst kennis maakte met Trouw weet ik niet meer. De eerste krant die ik echt las was de Rijn en Gouw, tegenwoordig een onderdeel van het Algemeen Dagblad. Of ik het toen een goede krant of een leuke krant vond weet ik ook niet meer zo goed. De krant was er gewoon elke ochtend. En toen ik een jaar of 16 was, snapte ik waarom de krant er elke ochtend gewoon was, ik ging  kranten bezorgen. De Rijn en Gouwe. Na een uurtje vroeg werken in de ochtend had ik meestal niet meer zo'n behoefte aan het lezen van die krant.

Dat veranderde toen ik ging studeren. De krant lezen hoorde erbij als student. Natuurlijk de Volkskrant. Of het NRC of het Parool. Meestal nam ik voor een paar weken een proefabonnement. En genoot ik van de verse krant die elke ochtend of middag in het postvakje lag. Af en toe knipte ik artikelen uit die ik interessant vond en hing die voor een aantal maanden op een speciaal plekje in mijn studentenkamer.

Na mijn afstuderen werd de krant nog belangrijker. Met name de zaterdagbijlage want daarin stonden de banen. De Volkskrant was nog steeds favoriet vanwege het grote aanbod van vacatures. Elke week bladerde ik pagina's vol met mogelijke banen door en droomde regelmatig weg bij een vacature met een geweldige baan.

Volgens mij was het mijn moeder die Trouw ging lezen. En als ik bij mijn ouders langs kwam en bij hen de krant doorbladerde viel het me op wat een prettige krant het eigenlijk was. Ja, ik weet het weer. Ik besloot door mijn moeder een proefabonnement op Trouw te nemen. En dat beviel goed. Want Trouw is een krant met veel stukken over onderwijs, literatuur, filosofie en spiritualiteit. Zaken die mij aanspreken. Ik ben dol op "De 10 geboden" een stuk dat regelmatig in Trouw staat en waar min of meer bekende Nederlanders worden geïnterviewd aan de hand van de 10 geboden. Ik smul van de problemen die aan Beatrijs worden voorgelegd en de antwoorden die zij geeft. Ik lees graag de scherpe columns van Ephimenco en ik geniet van de boekrecensies van Bas Maliepaard.

Dus je snapt het al, ik blijf trouw aan Trouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten