maandag 21 mei 2012

De mooiste uitvinding

Al weer een hele tijd geleden vroeg het Citatenmuseum aan mij wat ik de belangrijkste uitvinding vond. Daar heb ik lang over nagedacht. Er zijn zoveel mooie uitvindingen gedaan. Belangrijke uitvindingen zoals het maken van vuur,  het wiel, de stelling van Pythagoras, de stoommachine, de telefoon en natuurlijk nog veel meer. Er zijn ook heel veel kleine uitvindingen; de paperclip, de tandenstoker, de knijper, nouja te veel om op te noemen. De belangrijkste uitvinding kan ik dan ook niet echt benoemen. Maar als ik toch iets moet noemen. 

Lang geleden las ik het boek Torenhoog en Mijlenbreed van Tonke Dragt. Ik vond het een geweldig boek. Ik kan me er nu niet meer zoveel van herinneren maar ik weet nog wel dat er wezens waren in dat boek die elkaars gedachten konden lezen. Iedereen wist wat een ander dacht. Daardoor begreep iedereen ook wat een ander dacht en dat zorgde voor vrede. Er was nooit oorlog. Want waarom zou je ruzie maken als je begrijpt wat er in een ander omgaat.

Zo'n situatie lijkt mij geweldig. Iedereens gedachten kunnen lezen. Dat zou confronterend kunnen zijn maar juist als iedereen op de hoogte is van elkaar gedachten en ideeën, is het dat niet. En wat is het geweldig dat er nu een uitvinding is gedaan die in de buurt komt van elkaars gedachten lezen. Je raadt het al Facebook. Op Facebook lees je bij sommige mensen over elke gedachte die bij ze omhoog borrelt. Je ziet foto's en snapt waar iemand is geweest en hoe druk hij of zij het heeft gehad. Als iedereen nu alles op Facebook zou zetten, zouden we allemaal kunnen lezen en weten hoe we denken. Dan zouden we elkaar kunnen begrijpen. En we zouden sowieso geen tijd hebben om ruzie te maken want ze zijn te druk met het lezen, het liken en het reageren op elkaars gebeurtenissen en gedachten. Dat is toch geweldig.

Volgens mij is wereldvrede mogelijk. Als we maar allemaal op Facebook gaan.
;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten