zondag 6 mei 2012

Bevrijdingsdag

Gisteren was het Bevrijdingsdag. Mijn broer ging optreden. Helaas kon ik niet komen kijken. Maar ik had het graag willen zien. Vorig jaar heb ik hem wel gezien en er hing een gezellig sfeertje.

De mooiste herinnering aan Bevrijdingsdag is die van 1995. Ik studeerde en woonde toen nog in Amsterdam. Eén keer in de vijf jaar is Nederland vrij met Bevrijdingsdag en dat was in 1995 dus ook zo. We gingen al vroeg op pad, mijn lief, vrienden van mijn lief en vrienden van mij. Het was een zonnige dag. En overal in de stad waren artiesten aan het optreden. We gingen al vroeg aan het bier. We zagen Maarten van Roozendaal. We zagen leuke bandjes. We dronken nog meer bier. En we zagen Marco Borsato. Zijn nummer "De meeste dromen zijn bedrog" was toen een grote hit. Iedereen op de Dam zong mee en ging los. Het was fantastisch. Na dat geweldige optreden gingen mijn lief en zijn beste vriend saté eten bij een betrouwbaar mannetje op de hoek van de straat. En iedereen nam nog een biertje. Er volgden nog meer optredens. Maar na een half uurtje hadden mijn lief en zijn vriend buikpijn. De saté van dat betrouwbare mannetje heeft nog dagen voor vervelende klachten gezorgd. Toch was het een geweldige dag.

Gisteren las ik in de krant dat het feest rondom de Bevrijding maanden geduurd heeft. En dat er ook veel fotomateriaal en filmmateriaal van schijnt te zijn. Dat er nog een heleboel is wat nooit getoond is. Ik ben daar wel benieuwd naar. Het verbaast me niet dat de mensen het lang gevierd hebben. Vijf jaar onderdrukt zijn en dan weer vrij. Dat moet een heerlijk gevoel zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten