zaterdag 3 maart 2012

Werken

Werken. Ik houd ervan.
En ik haat het. Af en toe

Ik hou van werken omdat het me energie geeft. Als ik wat uitleg aan mijn leerlingen en ik zie dat ze er wat van opsteken, voel ik me een echte juf. Of als ze na de les bij me komen en ze me een grap vertellen of iets persoonlijks. Als ze zien dat ik mijn haar geknipt heb of een nieuw truitje aan. Als de dag heel anders verloopt, omdat het heel mooi schaatsweer is en we spontaan besluiten te gaan schaatsen. Op zulke momenten vind ik mijn werk erg leuk.

Ik krijg ook veel energie van mijn collega's. Als we met elkaar vergaderen en ons zorgen maken om een bepaalde leerling. Of als we een nieuw onderwerp verzinnen voor de themaweek. Als ik samen met een collega een groepje leerlingen begeleid in het opdoen van sociale vaardigheden. En als ik samen met weer een andere collega plannen maak voor een nieuw project op school.

Ook vind het het heerlijk om met bepaalde collega's te klagen over wat er niet goed loopt op school. Of om gewoon gekke gesprekken te voeren.

Ik heb fijne klassen, fijne collega's en een fijne teamleider. Op maandag geef ik 8 lesuren maar regelmatig ga ik fluitend naar huis na die dag. Ik houd van mijn werk.

En ik haat het. Af en toe.
Ik haat het als ik weer een lokaal binnenkom waar ik moet zoeken naar mijn eigen bureau. Er staat namelijk een gigantische boekenberg. En het blijkt dat mijn bureau onder die boekenberg staat.
Of ik kan de les niet beginnen omdat 4 leerlingen nog geen stoel hebben, dus moet ik ze laten zoeken naar een stoel. Meestal kunnen ze dan een stoel van de gang plukken. Maar soms moeten ze verder zoeken. In een ander lokaal. In een ander gebouw.
Of het digibord doet het niet. Terwijl ik net een kijk- en luisteroefening wilde doen. En het digibord deed het het 2e uur toen ik diezelfde klas maar in een ander lokaal had, ook al niet.

Haten is wat te zwaar. Maar ik baal er wel behoorlijk van. Ik vind het meer dan vervelend. Af en toe haat ik het echt.

Maar gelukkig is het maar af en toe. Meestal houd ik van mijn werk. En ben ik erg blij dat ik nu bijna 10 jaar geleden de beslissing heb genomen om een lerarenopleiding te doen. En leraar te worden. Want leraar is voor mij het fijnste beroep wat er is. Dank zij alle clichés. Geen dag is hetzelfde. Leerlingen kosten energie maar je krijgt er heel veel voor terug. En natuurlijk dankzij de vakanties.

Want werken is fijn. Vakantie ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten